Boekenliefde.nl’s todo-lijst

Wat kan beter? Welke functie mist u? Help boekenliefde.nl te verbeteren met uw feedback.
Bericht
Email
Todo-lijst
  • functies toevoegen voor leeskringen
  • top 20 oid tonen van best gewaardeerde of meest gelezen boeken
  • mogelijkheid om uit lijst veel gelezen boeken snel boeken voor boekenlijst te herkennen
  • forum, groepen toevoegen om anderen te leren kennen
  • mogelijkheid om boeken handmatig toe te voegen, gegevens te verbeteren en aan te vullen (omslagen inmiddels mogelijk)
  • zorgen dat auteur goed staat (vb editie 688244)
  • mogelijkheid om boekentips te verwijderen/blokkeren
  • mogelijkheid om boekenlijst te printen
  • mogelijkheid om meerdere boeken tegelijk te verwijderen/ te muteren
  • mogelijkheid om lijst met in verleden geleende boeken toe te voegen aan boekenliefde.nl
  • makkelijker maken om geleende boeken te verlengen
  • mogelijkheid om de datum op te geven wanneer je het boek hebt gelezen
  • mogelijkheid om eigen aantekening bij boek te bewaren
  • optionele 'wat vond u van?'-mail niet voor tijdschriften versturen
  • optionele 'wat vond u van?'-mail niet versturen als alle boeken al beoordeling hebben
  • zoeken in eigen boekenlijst
  • sorteren verbeteren: achternaam
  • aantekening maken op welke pagina van boek je bent
  • zoekresultaten filteren op taal
  • informatie over uitgever tonen
  • andere boeken van dezelfde serie tonen
geavanceerd

Boek 1 april - juni - 1q84, (qutienvierentachtig)

door

Waardering
8.1 uit 10, 14 waarderingen
Uitgave
1e druk, Atlas, 20110219, isbn13: 9789045019390
Details
Ebook, geïllustreerd
Achterzijde
(meer)
1q84 is het ijzingwekkend spannende verhaal over Aomame en Tengo. '1q84 is het ijzingwekkend spannende verhaal over Aomame en Tengo. Aomame is sportschoolinstructrice, maar pleegt daarnaast moorden in opdracht. Tengo is wiskundeonderwijzer en de heimelijke ghostwriter van een bestsellerauteur. Zij hebben op het eerste gezicht niets met elkaar te maken, maar gaandeweg wordt duidelijk dat hun paden elkaar heel vroeger ooit gekruist moeten hebben, en het ziet ernaar uit dat dit weer gaat gebeuren.
Aomame raakt verzeild in een parallelle wereld, die ze 1q84 noemt. De q staat voor question mark vraagteken.
Met een huiveringwekkende vaart voert Haruki Murakami de lezer mee langs Tokyose hotelkamers, gewelddadige sekten, nachtclubs en een geheimzinnige jonge vrouw, met een wel heel bijzondere afwijking.
Er gaat iets onweerstaanbaars uit van zijn werk, iets bedwelmends en meeslepends: val je voor hem, dan ben je gesjochten, want dan moet ineens dringend alles van hem gelezen worden. Michaël Zeeman, de Volkskrant
Ik heb alles van Murakami gelezen wat ik te pakken kon krijgen en toen ik dat uit had, heb ik alles herlezen. Tim Krabbé
Meer nog dan het bovennatuurlijke, de spanning en Murakamis humor is het [de] nostalgie die zijn romans zo onweerstaanbaar maakt. Trouw
Murakami heeft de Japanse roman een moderne stem gegeven. NRC Handelsblad
Zijn rijke oeuvre krijgt ook in onze contreien zijn volle weerklank, mede dankzij een rits voortreffelijke vertalingen bij uitgeverij Atlas. Dirk Leyman, De Groene Amsterdammer
Haruki Murakami (Kyoto, 1949) studeerde aan de Waseda-universiteit in Tokyo. Na zijn studie was Murakami zeven jaar eigenaar van een kleine jazzbar, Peter Cat, in Tokyo. Met zijn eerste roman Hear the wind sing (1979) won hij de Gunzou Literatuurprijs voor beginnende schrijvers. Deze roman, samen met Pinball 1973 (1980) en De jacht op het verloren schaap, vormen de Trilogie van de Rat. Hear the wind sing en Pinball 1973 zijn niet in vertaling buiten Japan verschenen, Murakami vond ze te zwak.
Daarna schreef hij Hard-boiled wonderland en het einde van de wereld, Norwegian Wood, Dans dans dans, Ten zuiden van de grens en De olifant verdwijnt. Vanaf 1991 woonde Murakami vier jaar met zijn vrouw in de Verenigde Staten, waar hij in Princeton (New Jersey) lesgaf en De opwindvogelkronieken schreef.
Na de Hanshin-aardbeving in Kobe en de gasexplosie in de metro van Tokyo in 1995 keerde Murakami terug naar Japan, waar hij de slachtoffers van de gasexplosie en de leden van de religieuze sekte Aum Shinrikyo interviewde. Hij schreef vervolgens twee non-fictieboeken, die in 2000 zijn gebundeld in de Amerikaanse editie Underground. Sindsdien heeft Murakami Spoetnikliefde, Na de aardbeving en Kafka op het strand geschreven. De meest recente boeken zijn After Dark, Waarover ik praat als ik over hardlopen praat en de verhalenbundel Blinde wilg, slapende vrouw.
'
Bekijk aanbod
(meer)
Bol.com

Mijn boeken

Waardering
(wissen)
Boekenplanken

Reviews of beoordelingen van uw vrienden en de leden die u volgt

Doe mee met boekenliefde.nl!

Reviews of beoordelingen (selectie) van andere leden

“Een verrassend boek met realisme, magie en filosofische bedenkingen die subtiel vervlochten zijn in de gedachten van de personages. Ik ben natuurlijk bevooroordeeld als grote fan van Murkami's werk maar zowel het ritme als het verhaal zelf trekt je in het boek.”
Meld u aan of log in om te reageren. 1
“Dit is een reactie op boek één van de nieuwe trilogie van Haruki Murakami. Ik heb mij voorgenomen om de hele trilogie 1q84 te lezen, en dan bij elk boek een reactie te zetten, waarbij de reactie op boek drie dan ook een reactie wordt op de trilogie als geheel. Ik begon met enige twijfel aan dit boek: de hele trilogie is in de Nederlandse pers vaak nogal negatief besproken (al zijn er ook juichende geluiden), en ook allerlei zelfverklaarde Murakami-fans vonden de trilogie als geheel - en boek één in het bijzonder- nogal mislukt. Maar ik vond dat eerste boek prima te lezen, en heb mij geen moment verveeld.

Het boek heeft 24 hoofdstukken: in de oneven hoofdstukken staat Aomame (vrouw) centraal, en in de even hoofdstukken Tengo (man). Heel langzaam aan ontstaan er raakpunten tussen beide verhaallijnen, en ik neem aan dat in boek twee of drie er ofwel een ontmoeting ofwel een net-niet-ontmoeting gaat plaatshebben tussen deze twee excentrieke personages. Beide personages zijn echt van die ongrijpbare en mysterieuze Murakami-personages. Tengo is een licht onthechte dertiger, alleenstaand, bijbeunend als bijlesdocent wiskunde (wat leidt tot mooie mijmeringen over de schoonheid van wiskunde), en een steeds maar niet doorbrekende schrijver (wat leidt tot mooie bespiegelingen over schrijven en de zin van verhalen). Hij staat enigszins buiten het centrum van het volle leven, wil bewust geen vaste relatie en geen vaste baan, is ook enigszins eenzaam en van de alledaagse realiteit vervreemd, maar is bij dat alles opvallend sereen en blijmoedig. Een innemende buitenstaander dus, een personage dat mijn aandacht in elk geval sterk vasthoudt. En Aomame is nog een graadje excentrieker, o.a. door haar voorkeur voor stevige seks met kale mannen en door haar bezigheden als moordenares met een geavanceerde ijspriem. Maar ook zij is een intrigerend personage, dat met enige vervreemding kijkt naar de dagelijkse wereld.

Met twee van dit soort excentrieke hoofdpersonen krijg je al snel een enigszins excentriek verhaal. En dat wordt nog versterkt doordat Murakami langzaam maar zeker surrealistische elementen door het verhaal weeft. Het verhaal speelt in 1984, maar met name Aomame krijgt geleidelijk aan het gevoel dat kleine details in haar omgeving niet meer kloppen: haar wereld is niet '1984' maar een parallelle, net iets afwijkende wereld die ze '1q84' (qutienvierentachtig) noemt. 'Ik kan niet eens met zekerheid zeggen in welke wereld ik me bevind, of welk jaar dit is', zegt ze dan ook. En die vervreemding wordt langzaam maar zeker ook groter, en dreigender, o.a. door de activiteiten van een vooralsnog tamelijk crytische en onduidelijke secte en door de in boek een nog vrij schimmige 'little people', mythische personages in een fictief verhaal die toch lijken te bestaan en allerlei onguurs uitspoken.

Boek één is traag, heel traag zelfs, en staat vol met uitweidingen en zijpaden die er soms niets toe lijken te doen. Er staat b.v. vaak tot in detail uitgelegd wat mensen eten, of welk merk kleren ze dragen, en al dat soort alledaagse details meer. Zelf vind ik ook wel dat Murakami in dit boek wat veel herhaalt en soms wat weinig puntig schrijft. Vooral de dialogen duren soms wat lang. Maar die traagheid vind ik aan de andere kant ook wel weer heel mooi, omdat Murakami daarmee de spanning en vervreemdende dreiging heel langzaam en effectief opvoert. De climax wordt steeds maar uitgesteld, en juist dat is spannend. En al die alledaagse details vind ik ook wel mooi: ten eerste geven ze veel kleur aan het verhaal, en ten tweede dragen ze bij aan de vervreemding. Net als Aomame ga je immers ook de meest gewone dingen met extra aandacht bekijken: dit is niet 1984 maar '1q84', en de normale 1984-dingen zijn in die 1q84-wereld misschien op stiekeme en onzichtbare wijze van betekenis veranderd. Want wie zegt dat jouw vertrouwde wereld vandaag nog steeds jouw vertrouwde wereld is? Wie zegt dat die wereld niet zomaar kan veranderen, of zelfs al druk bezig is te veranderen zonder dat jij het ziet? Wie weet eigenlijk precies in welke wereld hij leeft?

Je moet wel willen meegaan met die vervreemdende sfeer, anders verveel je jezelf dood met dit boek. Die sfeer moet je niet willen begrijpen of analyseren, maar je moet hem willen ondergaan. Maar zelf hou ik wel van dit soort vervreemding, en ik heb dus weinig moeite om erin mee te gaan. Want hoe raar is het eigenlijk wat Murakami beschrijft? Hij schreef dit boek nog voor de Japanse tsnunami en de problemen met de kernreactoren, maar ik neem aan dat veel Japanners door die rampen nu leven in een realiteit die ze niet meer helemaal als de hunne ervaren. Zoals ook wijzelf maar zo in een realiteit terecht kunnen komen die de onze niet meer is, gewoon omdat ons iets ingrijpends en onvoorspelbaars is overkomen. Bovendien hebben we allemaal wel mijmeringen, fantasieen en dromen, waarin we de wereld ook ineens anders ervaren dan anders. Dat soort vervreemding en onthechting nu kan Murakami m.i. heel mooi beschrijven, evenals de vervreemdende sfeer van fantasie en droom.

Ik ben benieuwd hoe hij dit alles verder uitwerkt in boek twee en drie, en ga dus nu meteen verder met boek twee!”
Meld u aan of log in om te reageren. 0
“geweldig goed”
Meld u aan of log in om te reageren. 0
“Geweldig! Ervaar het zelf!!”
Meld u aan of log in om te reageren. 0

Boeken met een vergelijkbare waardering op boekenliefde.nl

hoi

sluiten
sluiten