Boekenliefde.nl’s todo-lijst

Wat kan beter? Welke functie mist u? Help boekenliefde.nl te verbeteren met uw feedback.
Bericht
Email
Todo-lijst
  • functies toevoegen voor leeskringen
  • top 20 oid tonen van best gewaardeerde of meest gelezen boeken
  • mogelijkheid om uit lijst veel gelezen boeken snel boeken voor boekenlijst te herkennen
  • forum, groepen toevoegen om anderen te leren kennen
  • mogelijkheid om boeken handmatig toe te voegen, gegevens te verbeteren en aan te vullen (omslagen inmiddels mogelijk)
  • zorgen dat auteur goed staat (vb editie 688244)
  • mogelijkheid om boekentips te verwijderen/blokkeren
  • mogelijkheid om boekenlijst te printen
  • mogelijkheid om meerdere boeken tegelijk te verwijderen/ te muteren
  • mogelijkheid om lijst met in verleden geleende boeken toe te voegen aan boekenliefde.nl
  • makkelijker maken om geleende boeken te verlengen
  • mogelijkheid om de datum op te geven wanneer je het boek hebt gelezen
  • mogelijkheid om eigen aantekening bij boek te bewaren
  • optionele 'wat vond u van?'-mail niet voor tijdschriften versturen
  • optionele 'wat vond u van?'-mail niet versturen als alle boeken al beoordeling hebben
  • zoeken in eigen boekenlijst
  • sorteren verbeteren: achternaam
  • aantekening maken op welke pagina van boek je bent
  • zoekresultaten filteren op taal
  • informatie over uitgever tonen
  • andere boeken van dezelfde serie tonen
geavanceerd

Twee vrouwen

door

Waardering
6.9 uit 10, 22 waarderingen
Uitgave
22e druk, De Bezige Bij, 20061025, isbn13: 9789023422204
Details
Zachte omslag, 140 pagina's
Achterzijde
(meer)
Laura is op weg naar Nice om haar moeder te begraven. Gestrand in Avignon schrijft ze in ijltempo haar verhaal over de fatale liefde met Sylvia. Door haar man verlaten omdat ze geen kinderen kunnen krijgen, begint Laura een relatie met Sylvia. Nadat Sylvia haar liefde voor Laura heeft bekend, gaat ze er stiekem vandoor om een verhouding te beginnen met de exechtgenoot van haar geliefde. In een meeslepende vertelling verweeft Mulisch de fatale liefde tussen Laura en Sylvia met de klassieke noodlotsdrama's van Orpheus en Oidipoes.
Afbeeldingen
Bekijk aanbod
(meer)
Bol.com
 
Waardering
Boekenplanken
Review
Nog geen

Mijn boeken

Waardering
(wissen)
Boekenplanken

Reviews of beoordelingen van uw vrienden en de leden die u volgt

Doe mee met boekenliefde.nl!

Reviews of beoordelingen (selectie) van andere leden

“Ik heb vrij veel Mulisch gelezen dit jaar, en ook dit boek vond ik weer veel duimen waard. Wat mij meer en meer begint te intrigeren is hoe bepaalde motieven steeds weer terugkeren bij Mulisch, terwijl elk boek toch weer heel anders is dan al zijn andere.

Dit boek draait om een wel heel origineel soort driehoeksverhouding, waarin twee noodlottig lesbisch verliefden, Laura en Sylvia, en de ex van een van hen een doorslaggevende rol hebben. Ook een onmogelijke kinderwens van de twee vrouwen speelt een bepalende rol, een kinderwens die (door zelfopoffering van een van die twee vrouwen) bijna wordt verwezenlijkt maar die door het wrekend noodlot in de knop wordt gebroken. Zoals de hele liefde tussen de twee vrouwen van meet af aan ten dode gedoemd lijkt. Ik ga niet vertellen hoe, want dan zou ik te veel verraden over de zo aantrekkelijk verrassende plot. Maar het hele verhaal is een grote terugblik van een van de twee vrouwen, op reis naar haar gestorven moeder en terugblikkend op de teloorgegane en door haarzelf nu pas enigszins begrepen liefdesverhouding.

Als lezer weet je meteen dat het om een tragedie gaat, maar niet hoe die tragedie zich zal ontrollen. Dat maakt het verhaal erg spannend. Bovendien is de intensiteit van de liedesgeschiedenis erg meeslepend opgeschreven. Vooral de pijn die Laura voelt als zij door Sylvia is verlaten, en de wijze waarop zij juist dan overal Sylvia's beeld meent te zien. 'Soms was het of Sylvia zich aan de hele wereld meedeelde. Op een avond legde zich een onbedaarlijke zonsondergang over het Leidseplein met de schouwburg, zoals ik nog niet eerder had gezien in de stad. De gebouwen en het verkeer werden opgetild naar een ademloos bestaan, waarin zij minutenlang veranderden in een sprookjesachtig proces. Dakramen zonden oranje signalen uit, traimrails werden van goud. Daar stond ik tussen en bewoog mij niet meer. Sylvia, dacht ik, Sylvia. Ik bleef staan tot alles belandde in een zacht violet, en toen plotseling teruggleed in het heldere grijs, waaruit het was voortgekomen'. Prachtig vind ik dat: voor even wordt de wereld door het smartelijk liefdesgevoel getransformeerd en boven zichzelf uitgetild, om daarna weer onherroepelijk in het grijs te verzinken. Om zulke intense liefde gaat het dus: liefde die, althans voor even, sterker is dan de dood.

Mulisch stopt zoals gewoonlijk allerlei verwijzingen in het verhaal: onder meer naar Orpheus die zijn verloren geliefde zocht in de onderwereld, naar troubadours voor wie liefde een ontwrichtende en bovenwereldse kracht was, naar de wereld van Griekse en ook Egyptische Goden. En ook naar de Griekse tragedie, waar mensen uit elkaar worden gerukt door de confrontatie met het goddelijke dat hen overstijgt. Mulisch ziet (als ik hem goed begrijp) mythen en Godsbeelden niet als objectieve waarheden, maar wel als belangrijke elementen van de menselijke fantasie. In mythen en Godsverhalen geven we als het ware vorm aan potenties in onszelf, aan verlangens die 'in werkelijkheid' onmogelijk zijn en dus ALLEEN in de fantasie bestaan. Of ook aan onbeheersbare en onkenbare oerkrachten, raadsels die we niet doorgronden, maar die we door middel van mythen min of meer zichtbaar kunnen maken. En ALS fantasiebeeld, ALS vormgeving van iets dat 'het werkelijke' ontstijgt, zijn zulke mythen volgens Mulisch even essentieel voor het menselijk bestaan als 'de werkelijkheid'. Vandaar dus al die verwijzingen naar mythen, ook in Twee vrouwen. En die geven nog weer extra diepte aan de liefdesgeschiedenis. Sylvia wordt door Laura 'een hiëroglyfe' genoemd: een term die naar cryptische raadsels verwijst en de wereld van de Egyptische goden. Ze wordt ook een 'Sfinx' genoemd, en in feite is heel het verhaal van Laura een zoektocht naar haar verloren geliefde Sylvia in de onderwereld van de dood. Wat weer te vergelijken is met de mythische zoektocht van Orpheus naar Euridice, of die van Gilgamesh in de onderwereld naar Enkidu. En Sylvia is het hele verhaal door een mythische oerkracht, door Laura ervaren als een 'wreed raadsel'.

'Overschrijden, je eigen bedoelingen overschrijden. Uit de dag in de nacht komen, je eigen nacht, waar een ander nooit geweest is'. Dat is volgens een met Laura bevriende schrijver de essentie van het schrijven. En dat is ook wat Mulisch hier volgens mij doet. Deels is Twee vrouwen gewoon een originele, maar realistische en psychologisch herkenbare liefdestragedie, die nog goed geschreven is ook. Maar tegelijk wordt in die liefdesgeschiedenis een mythische intensiteit bereikt: het gaat dan om liefde als een bovenmenselijke oerkracht. De liefde tussen Laura en Sylvia is dus menselijk EN meer dan menselijk. Iets soortgelijks geldt trouwens voor het verlangen van Laura naar eenwording met haar gestorven vader (tegelijk een onmogelijke wens om terug te keren naar de oorsprong van voor de geboorte), voor de worsteling van Laura met haar moeder, en vast ook voor allerlei andere motieven die ik niet heb gezien. In elk boek tovert Mulisch ons de wereld voor als intrigerend raadsel, een raadsel dat hij nog wil vergroten. En ook in Twee vrouwen slaagt hij daarin naar mijn smaak weer met vlag en wimpel.”
Meld u aan of log in of login via Facebook om te reageren. 0
“Ik vond dit boek verschrikkelijk. Dit is wat ik erover heb geschreven in m'n verslag:

"Twee Vrouwen vond ik echt niks. In dit boek zaten meerdere verhaallijnen, zoals ook in De Val, maar het was gewoon niet aangrijpend geschreven. Laura wordt na een mislukte relatie met Alfred verliefd op Sylvia, maar zij is heel berekenend. Dan komen de problemen: problemen tussen Laura en Sylvia, tussen Sylvia en Alfred, tussen Laura en haar moeder, tussen Sylvia en haar ouders, enz. Uiteindelijk komt Sylvia bij Laura terug, maar dan wordt ze neergeschoten door Alfred. Op de laatste bladzijde lijkt het alsof Laura op het punt staat zelfmoord te plegen. Wat een boek zeg.."”
Meld u aan of log in of login via Facebook om te reageren. 0
“Eén van de mooiste boeken van Mulisch. Ik was 17 toen ik dit boek voor het eerst las en het lichaamsschema is me altijd bij gebleven.”
Meld u aan of log in of login via Facebook om te reageren. 0
“Best wel mooi boek”
Meld u aan of log in of login via Facebook om te reageren. 0
“mwah... te grote thema's”
Meld u aan of log in of login via Facebook om te reageren. 0
Jo:

Boeken met een vergelijkbare waardering op boekenliefde.nl

hoi

sluiten
sluiten